Artikeln publicerades 21 september 2023

Idag öppnar kommunens kontaktcenter

En kvinna med hörlurar sitter framför en datorskärm, fotograferad i närbild bakifrån.

Idag, den 21 september, öppnar Vara kommuns kontaktcenter. Välkommen!

En väg in - för snabbare och enklare service

Det ska vara enkelt att kontakta oss, oavsett vilken kanal du väljer. Du ska alltid få ett gott bemötande och snabb och professionell hjälp. Kontaktcenter är ”en väg in” till kommunen. Syftet är att göra kommunens service än mer tillgänglig och att du som invånare, företagare eller besökare i högre grad ska få svar på sina frågor direkt vid första kontakten.

För dig som kommuninvånare innebär det:

  • ”En väg in” - du behöver bara ringa till ett ställe i kommunen. Kontaktcenter kan svara på frågor som rör alla våra verksamheter.
  • Snabbare och enklare service. När du hör av dig till kontaktcenter hjälper våra kommunvägledare dig så att ditt ärende blir hanterat så snabbt som möjligt.
  • Bättre tillgänglighet. Utökade öppettider för både besök och i telefon. Måndag-torsdag klockan
    8.00-16.30 och fredagar klockan 8.00-16.00.

Kommunvägledarna som arbetar i kontaktcentret kommer snabbt att kunna svara på frågor och hjälpa till med exempelvis information, ansökningar, felanmälningar och vägledning. Frågor som kräver handläggning av tjänstepersoner eller av bolag skickar kontaktcentret vidare till rätt person. På så sätt frigörs mer tid för handläggare och resurser i våra kärnverksamheter.

Kontaktcenter kommer att hantera ärenden för Vara kommun och Vara Bostäder. Kontaktcenter finns i kommunhuset på Stora torget 8.

Välkommen!