Artikeln publicerades 28 augusti 2023

Snart öppnar kontaktcenter

En kvinna med hörlurar sitter framför en datorskärm, fotograferad i närbild bakifrån.

Den 21 september öppnar Vara kommuns kontaktcenter. Välkommen!

Det ska vara enkelt att kontakta oss, oavsett vilken kanal du väljer. Du ska alltid få ett gott bemötande och snabb och professionell hjälp. Kontaktcenter kommer att vara ”en väg in” till kommunen. Syftet är att göra kommunens service än mer tillgänglig och att du som invånare, företagare eller besökare i högre grad ska få svar på sina frågor direkt vid första kontakten.

Varför kontaktcenter?

Idag upplever många kommuninvånare att det svårt att komma i kontakt med kommunens tjänstepersoner. Därför inrättar vi ett kontaktcenter där invånare, företagare och besökare kan få hjälp med frågor av en så kallad kommunvägledare. Målet är att öka tillgängligheten och kvaliteten på informationen och att ge likvärdig service till alla.

Vad kan jag få hjälp med i kontaktcenter?

Kommunvägledarna som arbetar i kontaktcentret kommer snabbt att kunna svara på frågor och hjälpa till med exempelvis information, ansökningar, felanmälningar och vägledning. Frågor som kräver handläggning av tjänstepersoner eller av bolag skickar kontaktcentret vidare till rätt person. På så sätt frigörs mer tid för handläggare och resurser i våra kärnverksamheter.

Kontaktcenter kommer att hantera ärenden för Vara kommun och Vara Bostäder.