Anmälningspliktiga åtgärder

Åtgärder som i normalfallet kan genomföras utan krav på bygglov, för en- och tvåbostadshus

Uppförande av en komplementbyggnad på 25 m² byggnadsarea med högst 4 meters nockhöjd

(9 kap. 4a §)

  • Ytan kan fördelas på flera byggnader
  • I omedelbar närhet av huvudbyggnaden (samma formulering som för ”friggebodar”)
  • Får inte stå närmare fastighetsgräns än 4,5 meter utan grannes medgivande
  • Får byggas för permanent boende och kallas då komplementbostadshus
  • Ska anmälas till kommunen

Tillbyggnad av huvudbyggnad på högst 15 m² bruttoarea

(9 kap. 4b § 1 st. 1)

  • Får inte vara högre än bostadshusets taknockshöjd
  • Ska anmälas till kommunen

Tillbyggnad med högst två takkupor

(9 kap. 4b § 1 st. 2)

  • Gäller inte om man redan har två takkupor, har man redan en får man bygga en till
  • Får omfatta högst halva takfallet
  • Inget ingrepp får ske i den bärande konstruktionen
  • Ska anmälas till kommunen

För enbostadshus, dock ej komplementbostadshus, gäller dessutom:

Inredning av ytterligare en bostad

(9 kap. 4c §)

  • Ska anmälas till kommunen

Åtgärderna ska i normalfallet kunna strida mot detaljplan

Bygglovsbefrielsen för ”friggebodar” finns kvar. Man får alltså bygga både en ”friggebod” på 15 m² och en ny större komplementbyggnad/komplementbostadsbyggnad på 25 m².

Undantag, bygglov krävs i följande fall

(9 kap. 4d §)

  • Om kommunen i en detaljplan för värdefull miljö föreskriver utökad bygglovsplikt för bygglovsbefriade åtgärder.
  • För åtgärd avseende byggnad eller byggnadsområde som är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt (kan till exempel vara utpekat i översiktsplan, detaljplan eller kulturmiljöinventering).
  • För anmälningspliktig åtgärd enligt ovan, dock ej komplementbyggnad, om området ligger inom riksintresse för totalförsvaret och är en flygplats, övningsfält eller skjutfält.

Kontakt

E-tjänster och Självservice

I vår självserviceportal kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.