Felanmälan vatten och avlopp

Vara kommun sköter kundtjänst, drift och underhåll av de kommunala VA-anläggningarna (vattenförsörjning och avloppsrening). Är du ansluten via en VA-samfällighet kontaktar du den istället.

Följande ärenden kan du uträtta direkt via våra e-tjänster. Du hittar en länk till dem under rubriken Självservice här på sidan.

  • Flyttanmälan för kommunalt vatten och avlopp
  • Vattenmätare – lämna mätarinställningar

Kommunens VA-drift

Kontakta kommunens VA-drift på 073-280 17 73 om du har frågor kring:

  • Vattenläcka/varför det inte finns något vatten i kranen
  • Stopp i kommunalt avlopp
  • Information vid källaröversvämning
  • Vattenkvaliteten och provtagning av det kommunala vattnet
  • Lukt och smak på vattnet
  • Stängning eller utmärkning av servis
  • Vattenmätare – vid felanmälan ring 0512-317 59

Kontakta kommunens VA-kundservice på 0512-311 30 eller vadebiteringen@vara.se om du har frågor kring:

  • Fakturafrågor om fasta och rörliga brukningsavgifter
  • Adressändring
  • Flyttanmälan
  • Vattenmätare- vid frågor kring vattenavläsning

Kontakta VA-chef på 0512-310 94 eller robert.isberg@vara.se om du har frågor kring:

  • Ledningsvisning/utsättning av VA-ledningar
  • Anslutningsfrågor
  • Övriga frågor

Journummer

VA-jouren har öppet för felanmälan dygnet runt på telefonnummer 073-280 17 73.

Självservice

På självservice kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.