Om Bättre Vara

Bättre Vara är ett forum där kommuninvånarna välkomnas att lämna in synpunkter och förslag på förbättringar av kommunens verksamhet.

Olika kanaler

Självklart kan du framföra dina synpunkter direkt till den personal som utför den tjänst du har synpunkter på, men du kan också använda formuläret Bättre Vara som finns både på kommunens e-tjänstplattform och i pappersformat att hämta på alla kommunens arbetsplatser. Väljer du pappersformuläret kan du antingen posta det portofritt eller lägga formuläret i de särskilda Bättre Vara-lådor som finns uppsatta på kommunens bibliotek.

Återkoppling

Du som använder dig av forumet Bättre Vara väljer själv om du vill vara anonym eller inte – och om du vill följa ditt ärende via notifikationer per mail. Återkoppling hanteras inom 10 arbetsdagar efter att du lämnat in din synpunkt. Har du loggat in i e-tjänstplattformen kan du följa ärendet på ”Mina sidor”. Är du inte inloggad, men har angett mailadress, skickas ditt svar till den angivna adressen. Har du valt att vara anonym kan du endast se svar på din synpunkt på vår hemsida, där alla inkomna synpunkter publiceras.

Under sommaren kan det ta längre tid innan du får återkoppling på grund av semestertider. Vi hoppas att ni har överseende med detta.

Vad händer med dina synpunkter?

De synpunkter som kommer in via forumet Bättre Vara registreras och går till ansvarig tjänsteman. Samtliga inkomna synpunkter redovisas även i respektive nämnd där beslut om eventuella åtgärder tas samt på kommunens hemsida.

Självservice

På självservice kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.