Medborgartjänst – ekonomiskt bistånd

Visar sidan Medborgartjänst ekonomiskt bistånd

Medborgartjänsten är för tillfället tagen ur drift. Återansökan av Ekonomiskt bistånd sker på pappersblankett tillsvidare.
Vid frågor kontakt med din handläggare. Telefontid mån – tis, tors och fre 8.30 – 9.30

Vad är medborgartjänst?

Här kan du följa din ansökan om ekonomiskt bistånd, från det du lämnat in ansökan till beslutet är fattat. I alla delar kan du få information direkt i medborgartjänsten på webben. Du ser när din ansökan är registrerad som inkommen, när och vad som fattats för beslut. Du kan läsa din beräkning. Har du fått ett bifallsbeslut och pengar ska betalas ut kan du också se vilken dag utbetalningen går från oss.

Detta innebär att du inte behöver kontakta din handläggare för att få information om ditt ärende utan har tillgång till den när du vill via tjänsten. Du ser också kontaktinformationen till din handläggare.

Tjänsten är tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan.

Att använda tjänsten

För att använda tjänsten måste du ha E-legitimation/bankID eller mobilt bankID.

E-legitimationen/bankID

Det krävs att du använder internetbank för att kunna ladda ner din e-legitimation. Har du inte internetbank, kontakta din bank så hjälper de dig igång.

Mobilt bankID

Mobilt bankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt bankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt bankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt bankID. Detta gör du hos din internetbank.

Både du och din partner behöver bankID eller e-legitimation för att ni båda ska kunna se ert ärende via e-tjänsten Ekonomiskt bistånd Visa.

OBS! Ansökan för ekonomiskt bistånd går att göra fr.o.m den 15e varje månad.

Inloggning

E-tjänsten fungerar för tillfället inte.

Instruktionsfilm

I filmen beskrivs hur du ansöker om ekonomiskt bistånd.

Om du är intresserad av att få information om tjänsten, kontakta din handläggare.

E-tjänster och Självservice

I vår självserviceportal kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.