Medborgartjänst – ekonomiskt bistånd

Vad har tjänsten att erbjuda

Här kan du följa din ansökan om ekonomiskt bistånd, från det du lämnat in ansökan till beslutet är fattat. I alla delar kan du få information direkt i medborgartjänsten på webben. Du ser när din ansökan är registrerad som inkommen, när och vad som fattats för beslut. Du kan läsa din beräkning. Har du fått ett bifallsbeslut och pengar ska betalas ut kan du också se vilken dag utbetalningen går från oss. Detta innebär att du inte behöver kontakta din handläggare för att få information om ditt ärende utan har tillgång till den när du vill via tjänsten. Du ser också kontaktinformationen till din handläggare. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan.

För att använda tjänsten måste du ha E-legitimation/bankID eller mobilt bankID.

E-legitimationen/BankID. Det krävs att du använder internetbank för att kunna ladda ner din e-legitimation. Har du inte internetbank, kontakta din bank så hjälper de dig igång.

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. Detta gör du hos din internetbank.

Både du och din make/maka/partner/sambo behöver bankID ler e-legitimation för att ni båda ska kunna se ert ärende via e-tjänsten Ekonomiskt bistånd Visa.

Logga in här: Ekonomiskt bistånd Visa

Om du är intresserad av att få information om tjänsten, kontakta din handläggare.

Kontakt

Självservice

På självservice kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.