Färdtjänst

Färdtjänst är ett komplement till kollektivtrafiken som beviljas efter individuell prövning, enligt lagen om färdtjänst. Du kan beviljas färdtjänst om du har en funktionsnedsättning som gör att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

Någon fyller i en blankett för hand.

Funktionsnedsättningen ska ha en varaktighet om minst tre månader Det finns olika alternativ, beroende på funktionsnedsättningen, hur du kan resa med färdtjänsten. Ett färdtjänsttillstånd kan vara så beviljat att delar av resan sker med allmänna kommunikationer. Resan samordnas med andra resenären och gör inga stopp under resan. Avsaknad av körkort, hög ålder eller att det inte finns bussförbindelser är inte skäl till att beviljas färdtjänst. Vill du ansöka om färdtjänst vänd dig till färdtjänsthandläggaren i kommunen där du är folkbokförd.

Färdtjänsttillståndet

Färdtjänsttillståndet är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Du måste vid resa kunna visa upp giltig legitimation. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla.

Återkallande av tillstånd

Om tillståndet missbrukas eller sakförhållanden förändras kan tillståndet återkallas.

Sjukresa

Du kan inte använda dig av färdtjänst vid vård­besök. Regler för sjukresa finns på 1177. Har du frågor angående sjuk- eller behandlingsresor – kontakta Sjukreseenheten på telefon 010-473 21 00 eller 1177.

När kan du åka färdtjänst?

Du kan resa med färdtjänst alla dagar kl. 05.00-02.00.

Så här bokar du färdtjänst

Beställ resan i god tid, tidigast 14 dagar och senast en timma före önskad avresa. Personuppgifter som du lämnar när du beställer resan behandlas i enlighet med Västtrafiks integritetspolicy.

Du kan resa med färdtjänst alla dagar kl. 05.00-02.00.

Via telefon

020-91 90 90
Måndag – fredag klockan 6-22.
Helg klockan 8-22.

Via dator

vasttrafik.se/bokaresa

I app

Västtrafik Boka resa- Ladda ner appen i Google Play eller App Store. Här kan du också lägga till en vän eller anhörig som ombud för att hjälpa dig med dina resor.

När du beställer din resa behöver du svara på frågor

Namn, personnummer, telefonnummer, vart du vill åka från och till, när du vill åka och vara framme, om någon reser med dig, om det är färdtjänst, arbetsresa eller annat, om du har något förflyttningshjälpmedel.

Avbokning eller ändring av resa

Om resan inte blir av ska den avbeställas minst en timma före resan skulle påbörjats. Vid sen eller utebliven avbeställning kan kommunen ta ut en avgift på 200 kr per tillfälle.

Vid försening:

Om bilen är mer än 10 minuter sen, ring: 020-91 90 90.

Lämna synpunkter:

Om du har en synpunkt, ring: 020-91 90 90 eller
mejla: synpunkt.anrop@vasttrafik.se

Så reser du med färdtjänst

Utrustning och bagage

Du får ta med dig det hjälpmedel du behöver för att resa, till exempel rollator eller rullstol samt bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.

Chauffören hjälper dig

Du kan få hjälp att ta dig till och från porten, att ta dig i och ur färdtjänstfordonet, att ta av och på säkerhetsbältet samt att ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.

Ledsagare, medresenär & husdjur

Om du har behov av mer hjälp i bilen under färden än vad chauffören kan bistå med, kan du ansöka om en extra plats i fordonet för en ledsagare. Du ansöker om detta hos din färdtjänsthandläggare. Ledsagaren får själv inte ha tillstånd till färdtjänst och reser utan avgift.

Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären betalar egenavgift enligt gällande färdtjänsttaxa. Ledsagare och medresenär ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma plats som du.

Ledar- och assistanshund följer med utan kostnad. Övriga husdjur får inte följa med.

Vart får jag resa?

Du som har färdtjänst utan begränsningar i Skaraborg får resa till/från/inom/mellan: Kommunerna i Västra Götaland.

Samma regler gäller för grannkommunerna Askersund, Habo, Kristinehamn, Laxå och Mullsjö.

Vad kostar det att åka färdtjänst?

Enkel resa inomVuxenUngdom
En kommun6347
Två kommuner11183
Tre kommuner158119
Fyra kommuner253190
Fem kommuner347261
Sex kommuner442332
Sju kommuner537403
Åtta kommuner eller fler632474

Priserna gäller från 2022-01-10.

Priset på färdtjänstresan avgörs av hur många kommuner resan går genom. Du betalar din färdtjänstresa innan resan startar, kontant eller med de vanligaste bankkorten.

Ungdom är man fram till dagen man fyller 20 år.

Var beredd att visa upp legitimation.

Har du en synpunkt på eller en fråga om din resa?

Du lämnar en synpunkt/fråga genom att ringa 020-91 90 90, Västtrafiks kund- och resetjänst.  Du kan också mejla till: synpunkt.anrop@vasttrafik.se.

Om du vill ha ett svar på synpunkten behöver du begära det.

Du kan resa med färdtjänst alla dagar kl. 05.00-02.00.

Kontakt

Adress

Telefontid färdtjänsthandläggare
Mån-fre kl. 10-12

Övrig tid kan meddelanden lämnas via växeln.

E-tjänster och Självservice

I vår självserviceportal kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.