Konsumentvägledning

Från och med 1 april får du som kommuninvånare hjälp med dina frågor kring konsumentärenden genom den nationella tjänsten Hallå konsument.

Upplysningstjänsten Hallå konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med konsumentrelaterade frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Hallå konsument är även vägen in till ECC Sverige som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning.

Så når du Hallå konsument

Vägledningen har öppet alla vardagar, och det är kostnadsfritt att kontakta dom. De svarar på dina frågor på svenska och engelska. Du når dem via:

Telefon: 0771 – 525 525 (+46771 525 525 om du ringer från utlandet)
E-post: info@hallakonsument.se
Chatt

På Hallå konsuments kontaktsida hittar du mer information om chatten, övriga kontaktvägar och öppettider.

Vägledarna på Hallå konsument kan:

  • Svara på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
  • Ge vägledning inför ett köp och hur du kan handla miljömässigt hållbart
  • Hjälpa dig vidare till rådgivning via ECC Sverige vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
  • Hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning

Vägledarna på Hallå konsument kan inte:

  • Kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med
  • Bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal
  • Hjälpa till med att svara på skoluppgifter
  • Skriva en anmälan till ARN eller ansökan till domstol

ECC Sverige – rådgivning vid gränsöverskridande köp

Om du är bosatt i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien har du möjlighet att få kostnadsfri rådgivning och medling via ECC Sverige för att försöka lösa ärendet. ECC Sverige ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU, Norge, Island och Storbritannien. I vissa fall kan ECC Sverige dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.

ECC Sverige ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network. Verksamheten delfinansieras av EU-kommissionen.

Ett samarbete mellan myndigheter och konsumentbyråer

Hallå konsument samordnas av Konsumentverket och samverkar med flera andra myndigheter och konsumentbyråer.

Här hittar du alla aktörer som ingår i samarbetet

Konsumentrådgivning

Har du frågor om konsumenträttsliga karaktär kan du vända dig till den nationella tjänsten Hallå konsument. Du hittar all information om öppettider och kontaktvägar ovan.
Hos Hallå konsument kan du få hjälp med:

  • Svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
  • Vägledning inför ett köp och hur du kan handla miljömässigt hållbart
  • Hjälpa dig vidare till rådgivning via ECC Sverige vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
  • Hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning

 

 

Lagar

Det finns många lagar som ser till att du som konsument får ett så bra skydd som möjligt.

Konsument är du när du som privatperson exempelvis köper en vara eller tjänst för privat bruk av ett företag. Lagarna är till stor del tvingande, vilket innebär att du inte kan få ett sämre avtal än vad dina rättigheter enligt lag ger dig.

Nedan följer länkar till Konsumentverkets hemsida innehållande lättförstådd information för varje lag.

§Konsumentlagar
§Skuldsaneringslagen

Tips för din ekonomi

Det är alltid bra att se över sin privata ekonomi då och då. Är det så att det finns risk för att din inkomst kommer att bli lägre under en period se över din ekonomi redan nu för att vara förbered.

Här kommer några tips:

  • Kontakta din A-kassa för att höra hur ersättningsnivåerna ser ut.
  • Se över de avtal du har för Tv, telefoni, prenumerationer mm. Ofta har man bindningstid eller uppsägningstid. Var ute i god tid om det är ett avtal du vill säga upp. Passa även på att jämföra priser kanske finns det ett billigare alternativ?
  • Har du lån. Kanske kan du lägga om lånen och få en lägre ränta. Ta en diskussion med din bank. Har du en försäkring i lånet kan det vara så att du vid t.ex. arbetslöshet inte behöver betala samma summa per månad. Ta inga nya lån för att betala gamla krediter.
  • Skaffa en helhetsbild över dina skulder. Vilken ränta löper de med och vad kostar de dig per månad.
  • Håll koll på småutgifter. För kassabok under en period och skriv ner vad du handlar.
  • Har du möjlighet börja spara ihop till en buffert.
  • Var rädd om din SIG — sjukpeninggrundande inkomst. Kontakta Försäkringskassan för mer information

Har du frågor om konsumenträttsliga karaktär kan du vända dig till den nationella tjänsten Hallå konsument. Du hittar all information om öppettider och kontaktvägar ovan.
Hos Hallå konsument kan du få hjälp med:

  • Svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
  • Vägledning inför ett köp och hur du kan handla miljömässigt hållbart
  • Hjälpa dig vidare till rådgivning via ECC Sverige vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
  • Hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning

 

 

E-tjänster och Självservice

I vår självserviceportal kan du som är privatperson, företagare eller som representerar en förening, komma i kontakt med kommunen och utföra dina ärenden via e-tjänster och blanketter.