Artikeln publicerades 8 januari 2025

Vi har en ny logotyp och grafisk profil

Mörkblå bakgrund med Vara Bostäders logotyp i vitt.

Ta-da! Här är vår nya logotyp och grafiska profil. Framöver kommer vi att se lite annorlunda ut i vår kommunikation.

Som en del av vårt arbete med att stärka vår identitet och skapa tydlighet i vår kommunikation lanserar vi nu en ny logotyp och grafisk profil. Profilen reflekterar Vara Bostäders värderingar och skapar en tydlig visuell identitet.

Framtagandet av den nya grafiska profilen har skett i nära samarbete med medarbetarna på bolaget. Genom engagerande workshops har vi samlat idéer och perspektiv för att säkerställa att den grafiska profilen verkligen speglar det Vara Bostäder står för, nämligen:

Vara Bostäder kombinerar professionalism med ett varmt, personligt bemötande och lokalt engagemang. Med fokus på trygghet och omtanke skapar vi bostäder för alla livets skeden – från unga vuxna till äldre. Vi erbjuder hållbara och inkluderande boendemiljöer där varje hyresgäst känner sig sedd och välkommen. Vårt mål är att skapa hem där människor trivs, utvecklas och känner trygghet genom hela livet.

Den nya grafiska profilen ska stärka varumärket och skapa en igenkänning för hyresgäster, samarbetspartners och andra intressenter. Profilen består av en modern logotyp, nya typsnitt, ett färgschema och typografiska element.

Vara Bostäders nya grafiska identitet kommer att användas i all kommunikation framöver – från digitala kanaler och hyresgästinformation till skyltar och tryckt material. Vi kommer att byta ut skyltar, trycksaker och andra produkter där vår tidigare logotyp finns allt eftersom.

Kollage av trycksaker.

Vad är en grafisk profil?

En grafisk profil är en sammansättning av logotyp, färger, typsnitt, symboler och bilder som syftar till att skapa ett gemensamt formspråk för en organisation eller ett företag. Det grafiska uttrycket ska spegla företagets värderingar och vision.

Varför är det viktigt att ha en grafisk profil?

En tydlig grafisk profil skapar igenkänning, tydlighet, bygger förtroende och särskiljer bolaget från andra aktörer.

Vi hoppas att du gillar det!