Sociala medier

Här får du reda på var du hittar oss i sociala medier och hur vi jobbar med dem.

Vara kommun finns i sociala medier för att prata med invånare, besökare och företagare i frågor som rör kommunens verksamhet. Vi berättar om vad som händer i våra verksamheter och kan nå ut med samhällsinformation av olika slag. Följ oss gärna!

Vi besvarar kommentarer och meddelanden på sociala medier vardagar klockan 8.00-16.30.

Våra verksamheter på sociala medier

Bildningsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen

Socialförvaltningen

Tekniska förvaltningen

Våra regler i sociala medier

Vi bemöter inte enskilda frågor i ett specifikt ärende i sociala medier. Inte heller politiska frågor, då våra sociala medier inte är rätt plats för politiska diskussioner.

För allas trivsel har vi regler för kanalerna. Kommunen har en skyldighet att hålla koll på vad som skrivs och ta bort sådant som bryter mot våra regler.

Vi kommer att ta bort kommentarer och inlägg som innehåller:

  • Förtal, personliga angrepp eller kränkande bilder eller uppgifter
  • Uppvigling, hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier
  • Olagligt material
  • Svordomar eller obscena ord
  • Upphovsrättsintrång eller intrång i andra rättigheter som skyddas i 5 kap. upphovsrättslagen
  • Pornografi
  • Personuppgifter
  • Spam och annan marknadsföring

Vara kommun förbehåller sig rätten att blockera användare som vid upprepade tillfällen bryter mot reglerna för sidan. Blockering varar under minst en månads tid.

Behandling av personuppgifter och allmän handling

När du skriver en kommentar eller ett inlägg så överförs informationen samt personuppgifter alltid till tredje part (företaget/organisationen som driver det sociala mediet). Det innebär att skyddsnivån för uppgifterna inte motsvarar den inom EU/EES.

För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier. För sådana ärenden rekommenderar vi e-post, telefon eller brev. Du kan också lämna synpunkter och ställa frågor på Bättre Vara. Där kan du välja att vara anonym, eller logga in med e-legitimation för att få återkoppling.

Tänk på att om du lämnar en kommentar eller gör ett inlägg så blir det en allmän handling som i regel är offentlig. Det du skriver kan komma att lämnas ut om någon frågar efter det.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.30
Hjälpte informationen på sidan dig?