Artikeln publicerades 1 april 2025

Falska SMS om problem med dricksvatten

Flera kommuner i landet varnar för falska bedrägeri-SMS från avsändare som utger sig för att representera det lokala vattenverket.

Bedrägerierna är riktade mot fastighetsägare och kommuninvånare. Meddelandena uppger att det är problem med dricksvattnet och att vattnet måste kontrolleras, ibland genom hembesök.

Var uppmärksam på vem avsändaren av ett meddelande är. Här finns en checklista på saker att tänka på och hur du kan agera.

  1. Släpp inte in okända i ditt hem.
  2. Blir du kontaktad av någon som påstår sig arbeta på uppdrag av Vara kommun, be dem legitimera sig eller be om namn och telefonnummer. Personal från Vara kommun eller våra upphandlade entreprenörer ska alltid identifiera sig om du ber dem om det.
  3. Du kan kontakta oss för att kontrollera uppgifterna. Vi skriver alltid om pågående störningar här på webbplatsen. Skulle det vara så att dricksvattnet blir otjänligt så står det alltid här på www.vara.se först.