Artikeln publicerades 27 maj 2025

Teamet som hjälper elever framåt

Fyra kvinnor sitter i en soffa i ett klassrum

Skolsociala team i Vara kommun startade i höstas och har snart varit igång under ett läsår.

De arbetar med att skolfrånvaron ska minska så att fler elever kommer till skolan och är med på alla lektionerna.

– Vi gör ett omtag där vi arbetar fram flexibla lösningar för just den elev det handlar om. Det finns ingen standardlösning eller quick fix utan det är ett arbete som måste få ta tid, säger Madeleine Hellman, skolkurator och samordnare för teamet.

Det skolsociala teamet består av två skolkuratorer, en skolsocionom och två arbetsmarknadskonsulenter som delar på en tjänst. Teamet är ett samarbete mellan bildningsförvaltningen och socialförvaltningen. De som ingår i teamet har även kontakter ut i förvaltningarnas verksamheter för att få tillgång till det stöd som den specifika eleven kan behöva.

Arbetet med att minska frånvaron är egentligen inget nytt. Det vi gör nu är ett stort omtag där vi i teamet kommer in som förstärkning i skolan och kompletterar det som redan finns. Vi ska tillsammansverka både inom kommunens verksamheter, med eleven och elevens vårdnadshavare eller andra vuxna som står eleven nära, säger Madeleine Hellman.

Rektorn beslutar

Skolsociala teamet har besökt alla skolorna i kommunen i syfte att föra en dialog gällande eventuell frånvaro. Det arbetet fortsätter för att hålla sig uppdaterade. Finns det frånvaro som oroar, oavsett om den är stor eller liten, kan de erbjuda sin hjälp. Det är rektorn som beslutar om teamet ska kopplas in och kontaktar vårdnadshavare för att de ska ge sina samtycken.

Barnet i fokus

Nästa steg är att göra en grundlig kartläggning. Två personer ur teamet, en från bildningsförvaltningen och en från socialförvaltningen, träffar eleven, föräldrarna och personalen på den berörda skolan.

Vi behöver grotta ner oss ordentligt. Det är sällan en sak som gör att eleverna har frånvaro, säger Madeleine Hellman.

Det är alltid barnet som är i fokus, vad barnet ser, upplever och hur man blir bemött. Ibland kanske de inte själva riktig vet eller kan sätta ord på vad det är. Det är viktigt att undra varför på ett intresserat sätt och inte på ett anklagande sätt, säger Marie Schedin Karlsson.

De går också igenom vad som redan gjorts på skolorna.

Många stigar

Utifrån kartläggningen kan teamet erbjuda olika typer av stöd och tillsammans med skolan tas en handlingsplan fram. Ibland kan det handla om att vara en länk mellan skolan och familjen, att erbjuda samtalsstöd, och att lotsa vidare till familjebehandlare eller andra aktörer.

Det är inte autobahn utan det är många stigar som kringelikrokar sig framåt vi ska gå på. Vi måste också bygga en relation med eleven och vårdnadshavarna. Vårt mål är att försöka förstå orsaken till frånvaron. Det arbetet tar tid och måste få ta tid. Utan att förstå orsaken kan vi prova hur många lösningar som helst. Ibland är vi vuxna bra på att sätta in insatser utan att riktigt förstått orsaken. Sedan är det alltid viktigt att följa upp den insats som sätts in. Det är mer regel än undantag att man måste skruva på insatserna så att alla känner att man är på rätt väg, förklarar Marie Schedin Karlsson.

Det skolsociala teamet omfattar alla elever i Vara kommun från förskoleklass till gymnasiet och fram tills de är 20 år.

Guidar gymnasieelever

Arbetsmarknadskonsulenterna har kontakt med elever på Lagmansgymnasiet och till en början främst elever på IM-programmet. Förra våren startades den första gruppen med åtta elever som träffades två förmiddagar i veckan för aktiviteter och studiebesök på olika företag. Sedan dess har en grupp till fått den möjligheten. Prio ett är att eleverna ska påbörja och/eller gå klart en gymnasieutbildning.

En del ungdomar tänker att skolan inte är något för dem utan de vill bara ha ett jobb. Det funkar inte så idag. De allra flesta jobb kräver utbildning och har man inte det kommer man långt ner på listan bland de som sökt samma jobb. Vi vill visa hur samhället fungerar och den egna rollen, säger Maria Joelsson enhetschef för AME.

Konsulenterna finns på stationshuset och fungerar som bollplank under hela processen och kan guida ungdomarna på vägen tillbaka till skolan. De som väljer en annan väg får stöd i att exempelvis hitta ett jobb.

Kommuner skyldiga erbjuda åtgärder

Alla kommuner har ett aktivitetsansvar för unga som inte fyllt 20 år och inte har gått klart gymnasiet. Det innebär att de ska söka upp de ungdomar som varken går i skolan eller har ett jobb. Det är ett gediget arbete att göra kartläggningen och få kontakt.

Vi skickar brev till dem som de ska svara på. Om de inte gör det åker vi dit och försöker få kontakt. Man måste kommunicera med oss och tala om vad man gör. Vi som kommun är skyldiga att erbjuda åtgärder så att de går klart skolan eller har en sysselsättning eller arbete. Allt handlar i grund och botten om att förebygga och förhindra att unga hamnar i utanförskap, säger Maria Joelsson.