Artikeln publicerades 19 december 2024

Tidiga insatser och samverkan för att minska skolfrånvaron

André Essebro står framför en skolentré i Vara. Han ler mot kameran.

Skolfrånvaron har ökat markant i hela landet de senaste åren, särskilt efter pandemin. Det påverkar elevernas skolresultat, psykiska hälsa och i förlängningen deras framtid. I Vara kommun arbetar skolorna aktivt med flera insatser för att vända utvecklingen, bland annat genom skolsociala team och utökad kontakt med vårdnadshavare.

Under vårterminen 2024 hade över 220 grundskoleelever i Vara kommun mer än 20 procent frånvaro, vilket motsvarar sju veckors frånvaro på ett läsår. Problematiken är störst i högstadiet, där forskningen visar att även 10 procents frånvaro påverkar skolresultaten negativt.

En kombination av tidiga insatser och starka relationer mellan skola och hem är avgörande för att hindra att elever hamnar i långvarig frånvaro, säger André Essebro, bildningschef i Vara kommun.

För att vända trenden har kommunen bland annat infört skolsociala team som samarbetar med socialförvaltningen. Dessa team består av skolkuratorer, skolsocionomer och arbetsmarknadskonsulenter som tillsammans erbjuder strategier och stöd för att få elever tillbaka till undervisningen.

Gymnasiebehörigheten i kommunen har över tid sjunkit och nådde förra året den lägsta nivån hittills, med fler än 20 procent av eleverna som inte uppnådde behörighet.

All frånvaro, oavsett orsak, innebär missad undervisning och försämrade möjligheter för elever att nå sina mål. Det är därför viktigt att vi arbetar närvarofrämjande och samverkar för att skapa en skolmiljö där närvaro är norm, avslutar André Essebro.

Läs mer om kommunens insatser för att främja närvaro och stärka elevernas framtidsmöjligheter i senaste numret av Axet 4 Länk till annan webbplats.