Fel i lägenheten

Här kan du lämna felanmälan och läsa om hur du hanterar olika typer av fel i din lägenhet.

Ibland uppstår det fel i din lägenhet eller i allmänna utrymmen i ditt bostadshus. Då vill vi att du gör en felanmälan så att vi kan åtgärda felet.

Det bästa sättet att göra en felanmälan är att logga in på Mina sidor och använda formuläret för felanmälan. Där kan du sedan följa ditt ärende.

Du som inte använder Mina sidor kan lämna en felanmälan genom att ringa oss på telefon 0512-296 90.

Akuta fel

Akuta fel som uppstår under kvällar och helger ska anmälas till vår fastighetsjour som sköts av Securitas. Det kan till exempel vara problem med hissen eller att du har låst ute dig från lägenheten. Securitas nås på telefon 010-470 53 00.

Låsöppning vid utelåsning kommer du som hyresgäst att få betala själv. Kostnaden debiteras av Securitas.

Hantera olika typer av fel i lägenheten

Vilka fel kan du enkelt åtgärda själv och vad behöver du vår hjälp med? Det reder vi ut här.

Problem med TV, internet eller telefoni

Har du problem med TV, internet eller telefoni? Ring Telias kundtjänst på telefon 020-20 20 70.

Skadedjur

Som hyresgäst hos Vara Bostäder får du gratis rådgivning och sanering om du drabbas av skadedjur, till exempel bin, myror eller andra skadedjur. Kontakta Anticimex, experter inom skadedjurskontroll, på telefon 0510-214 61.

Stopp i handfat, toalett eller dusch

Är det stopp i handfatet eller i diskhon är det troligen vattenlåset som behöver rensas. Det gör du enkelt själv.

Instruktionsfilm rensa vattenlåset

Strömavbrott

Försvinner strömmen i din lägenhet är det bra om du först kontrollerar om det gäller hela trappuppgången eller bara din lägenhet. Är det bara din lägenhet som är strömlös? Prova då att byta en säkring i proppskåpet, som sitter i hallen i de flesta lägenheter.

Om problemet kvarstår, vänligen kontakta oss. Uppstår problemet på en kväll eller helg ringer du till vår fastighetsjour.

Störande grannar

Du som bor hos oss är skyldig att visa hänsyn till dina grannar. Du ska till exempel aldrig spela så hög musik att du stör dina grannar, oavsett tid på dygnet.

Om dina grannar bryter mot denna överenskommelse är det bra om du försöker prata med din granne. I de allra flesta fall kommer ni att kunna lösa problemet genom ett lugnt samtal. Det vanligaste är nämligen att grannen är omedveten om att hen stör och uppskattar att du meddelar. Om problemet kvarstår ber vi dig att kontakta oss. Hyresgästen som stör kan i värsta fall bli uppsagd från sin lägenhet.

Vid akuta störningar under kvällar och helger ringer du till vår fastighetsjour på telefon 010-470 53 00.

Vem betalar för störningen?

Om det är en konstaterad störning debiteras den störande hyresgästen. Kostnaden skickas som en separat faktura.

Kontakt

E-post: info@varabostader.se
Telefon: 0512-296 90

Hjälpte informationen på sidan dig?