Arrangera

Här har vi samlat information för dig som ska anordna ett arrangemang.

Lokaler/anläggningar

Badhusparkens scen

Bokas hos Vara bibliotek på telefon 0512-312 20.

Tänk på att bokar du scenen för ett offentligt arrangemang måste du även söka polistillstånd.

Parker och andra offentliga platser

En offentlig plats är en väg, gata, trottoar, park, torg eller liknande, det vill säga en plats som ofta används. Platsen ägs ofta av kommunen, men även privat mark kan räknas som offentlig plats. Om din förening vill anordna ett offentligt arrangemang krävs polistillstånd.

Använda allmän/offentlig plats

Idrottshallar och samlingslokaler

I kommunen finns flera hallar och samlingslokaler som kan bokas.

Boka hallar och lokaler

Tillstånd

Använda allmän/offentlig plats

Om din förening vill anordna ett offentligt arrangemang krävs polistillstånd.

Användande av allmän/offentlig plats

Lotteritillstånd

Ska din förening anordna lotterier? Då kan ni behöva ansöka om lotteritillstånd.

Lotteritillstånd

Serveringstillstånd

För att få servera eller sälja spritdrycker, vin, starköl, andra jästa alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat måste du ha ett serveringstillstånd.

Serveringstillstånd

Sök arrangemangsstöd

Om din förening ska anordna ett offentligt arrangemang kan ni söka Arrangemangsstöd.

Arrangemangsstöd

Utrustning för utlån

Föreningar har möjlighet att kostnadsfritt låna ljudanläggningar, bärbara högtalare, hjärtstartare med mera.

Utrustning för utlån:

  • ”Gamla stora ljudanläggningen”
  • ”Nya lilla ljudanläggningen”
  • Mikrofoner
  • Bärbar högtalare med mikrofon
  • Bärbar högtalare med mikrofon och mygga
  • Hjärtstartare

Du bokar och lånar genom att ringa Vara bibliotek på telefon 0512-312 20.

Gamla stora ljudanläggningen

Följande ingår:

  • 2 stora högtalare
  • 2 mindre högtalare
  • 2 högtalarstativ
  • 3 mickstativ med mickfästen
  • 1 mickstativ med platt fäste
  • 3 micksladdar
  • Högtalarkablar
  • Förlängningskablar
  • 1 multikabel
  • 2 lineboxar (OBS! Det finns ingen telekabel till dessa)

Micksladdarna ligger i kabellådan. OBS! Välj mickar att låna med! Kör- och talmickar finns i mikrofonlådan.

Nya lilla ljudanläggningen

Följande ingår:

  • 2 högtalare
  • 2 högtalarstativ
  • 2 talmickar
  • 2 micksladdar
  • 2 mickstativ
  • 1 förlängningssladd på trissa
  • 1 kabel till cd-spelare

Mickar och micksladdar ligger i väskan. OBS! Fler tal- och körmickar finns att låna vid behov.
Finns i mikrofonlådan.

Mikrofoner

Det här finns:

  • 6 talmickar
  • 4 körmickar
  • 2 fästen till körmickar

OBS! Vid lån av Gamla stora anläggningen, välj de mickar som behövs ur mikrofonlådan. I Nya lilla anläggningen ingår två talmickar.

Låna fler mickar ur mikrofonlådan vid behov.

Unga arrangörer

Vara Snabb

Är du 13-26 år, bosatt i Vara kommun och vill ordna ett offentligt arrangemang för andra unga? Sök Vara Snabb!

Vara Snabb

K-pengar

K-pengar är ett kulturstöd för alla i Västra Götaland mellan 13-30 år. K-pengar hanteras av KulturUngdom som är en ideell förening som backar, synliggör och utvecklar initiativ kring eget skapande, projekt och arrangemang av och med unga mellan 13-30 år i hela Västra Götaland.

K-pengar Länk till annan webbplats.

Tips när du ska arrangera

Det är mycket att tänka på när man planerar för och genomför ett arrangemang.

Här har vi samlat några tips till dig om allt från planering och marknadsföring till genomförande.

Inför ett arrangemang – varför, hur, var, när, med vem?

Inför ett arrangemang kan det vara bra att tänka igenom:

  • Varför kommer det här intressera publiken?
  • Vad mäktar vi med att göra?
  • Vilken lokal är bäst för just det här arrangemanget?
  • Vem kan finansiera?
  • Konkurrerar vi med liknande arrangemang? Omvärldsbevaka!
  • Kan vi samarbeta med någon/några?
  • Arbetsgrupp och roller?

Marknadsföring

Marknadsför gärna ditt arrangemang i vår evenemangskalender.

Andra tips på marknadsföringsinsatser:

  • Artiklar i tidningen, blänkare i lokalpressen
  • Annonser
  • Egen Facebook, twitter, hemsida, Instagram
  • Evenemangskalendrar/kulturkalendrar i tidningar och radio
  • Broschyrer
  • Direkt i brevlådan
  • Flygbladsutdelning
  • Arbetsplatsombud
  • Foldrar och flygblad i personalfack på arbetsplatser
  • Affischer på arbetsplatser
  • Brev till medlemmarna med beskrivning av arrangemanget

Biljettförsäljning

  • Biblioteken
  • Servicebutiken
  • Matvarubutiken
  • Personlig service – man kan köpa av styrelsemedlemmar
  • På föreställningsdagen – på plats
  • Ett telefonsamtal till en styrelsemedlem, man kan ringa och boka
  • Eget telefonnummer – föreningen skulle kunna ha ett eget telenummer för bokning som man vidarekopplar enligt ett schema

När publiken kommer till arrangemanget

  • Värdar som tar emot.
  • Annan förening sköter förtäring?
  • Styrelsen/arrangören går runt och hälsar och pratar.
  • Var ”uniformerade” så att publiken vet vem man kan vända sig till.
  • Kan man ha lotteri?
  • Servering innan/efter föreställning?
  • Mingelbilder, foto, att lämnas till lokalpress, sättas upp i foajén, spridas i medlemsblad.
  • Hur bemöts publiken?
  • Kan publiken känna sig trygg och välkomnad?
  • Hittar publiken i lokalerna?
  • Hur vet publiken vad de ska göra med sina kläder, var de ska sitta, var toaletterna finns och så vidare?
  • Vad gör publiken innan de får gå in?
  • Kan man göra något för att öka tillgängligheten?

Att ta sig till vårt arrangemang

  • Hur tar publiken sig dit?
  • Hur hittar publiken?
  • Parkeringsplatser, finns det i närheten?
  • Är det skyltat till lokalen?
  • Informationen om vilken lokal man är i måste vara tydlig, ny publik!
  • Man kan be publiken ringa, så arrangerar vi samåkning

När publiken lämnar

  • Hur avslutar vi, tack till publiken.
  • Känner publiken sig sedd?
  • Har publiken en bra helhetsupplevelse med sig hem?
  • Har publiken nya kontakter med sig hem?
  • Säsongens hela program.
  • Ny inbjudan? Information om nästa arrangemang.
  • Tillgång att bli medlem på plats.
  • Finns det någon plats/arena där publiken kan tycka till om sin upplevelse?
  • Specialerbjudanden?

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.30
Hjälpte informationen på sidan dig?