Ekonomiskt bistånd - försörjningsstöd

Här kan du som har ekonomiska svårigheter och inte kan försörja dig själv få reda på hur du ansöker om ekonomiskt stöd.

Vem som helst kan drabbas av ekonomiska svårigheter och behöva hjälp med sin ekonomi eller försörjning under en kortare eller längre tid, exempelvis om du blir arbetslös eller sjuk.

Försörjningsstöd finns för att ge dig tillfällig hjälp, när du saknar inkomst eller dina inkomster inte räcker till det nödvändigaste så som mat, boende, el och uppvärmning, hemförsäkring, fackförenings- och/eller a-kasseavgift, telefon, kläder, sjukvård och mediciner, samt arbetsresor. Målet är att du ska kunna försörja dig själv så snart som möjligt.

Ansökan

Vänd dig till kontaktcenter om du har behov av att ansöka om ekonomiskt försörjningsstöd. Du kommer få svara på ett antal frågor och därefter kommer du att få kontakt med en socialsekreterare/handläggare.

Om du har pågående ekonomiskt bistånd och söker återkommande kan du använda dig av vår e-tjänst för ekonomiskt bistånd. Du kan också följa din ansökan via e-tjänsten Mina sidor.

E-tjänster ekonomiskt bistånd

Vem har rätt till stöd?

En grundförutsättning är att du måste vara över 18 år, vistas i och/eller bo i kommunen samt att det inte finns andra sätt att lösa situationen på. Hela hushållets inkomster och tillgångar påverkar hur mycket stöd du kan få. Om du är sambo, gift eller registrerad partner är den personen skyldig att försörja dig. Som förälder är du skyldig att försörja ditt barn så länge barnet studerar, som längst till och med 21 år.

För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du även uppfylla detta:

  • Sälja andra tillgångar, exempevis fordon, fastigheter, fonder, obligationer eller aktier, smycken och konstverk med mera, för att använda dessa pengar till din försörjning.
  • Om du är arbetslös måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande. Du behöver kunna uppvisa vilka jobb du sökt senaste tiden. Du behöver också ta del av de arbetslivsinriktade åtgärder som erbjuds hos Arbetsförmedlingen och i kommunen. Om du inte kan arbeta ska det styrkas med läkarintyg.
  • Du måste ansöka om de bidrag du har rätt till via exempelvis Försäkringskassan, Migrationsverket eller arbetslöshetersättning via ALFA eller A-kassa.

Med hjälp av socialstyrelsens provberäkning kan du se om din ekonomi ligger över eller under nivån för försörjningsstöd.

Provberäkning - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats.

Frågor och svar om försörjningsstöd

Vilka utgifter är godkända att ha när jag får försörjningsstöd?

Regeringen har bestämt vilka utgifter du kan få hjälp till med ekonomiskt bistånd. Det betyder att vissa av dina utgifter kanske inte kan godkännas. Det finns också regler för hur hög summan på kostnaden som godkänns får vara.

Om du är aktivt arbetssökande gäller dessa regler:

  • Om du kan arbeta men inte har något arbete behöver du vara anmäld hos Arbetsförmedlingen och följa deras planering. Du ska bland annat söka jobb och aktivitetsrapportera. Du hittar mer information om detta på Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans hemsidor.
  • Du får inte tacka nej till erbjudet jobb.
  • Om du arbetar deltid ska du vara aktivt arbetssökande på resterande tid upp till heltid.

Om du har en sjukdom eller eller en funktionsnedsättning:

  • Om du inte kan arbeta på grund av sjukdom eller en funktionsnedsättning ska du ha ett aktuellt läkarintyg med en bedömning av din arbetsförmåga.
  • Om du tidigare har arbetat ska du ansöka om sjukpenning hos Försäkringskassan.
  • Om din arbetsförmåga är nedsatt för längre tid än ett år ska du ansöka om aktivitetsersättning eller sjukersättning hos försäkringskassan.
  • Om du har en delvis nedsatt arbetsförmåga ska du vara aktivt arbetssökande på resterande tid upp till heltid.
  • Du får inte tacka nej till erbjudet jobb som är anpassat till din arbetsförmåga.

Vad händer när jag ansöker första gången?

Om det är första gången du ansöker kontaktar du vårt kontaktcenter på telefon 0512-310 00 och ber att få prata med en socialsekreterare/handläggare för ekonomiskt bistånd. Du får några korta kontrollfrågor och kopplas sedan vidare.

Efter samtalet skickas ansökningsblankett och information hem till dig med posten. Detta läser du igenom, fyller i, och tar med till ett nybesök. Du får en tid för nybesök inom två veckor.

Nybesök:

Socialsekreteraren/handlägggaren utreder dina behov och din rätt till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen, bland annat genom att kontrollera att du uppfyller villkoren och att du har lämnat sanningsenliga uppgifter. Socialsekreteraren/handläggaren utreder också om du behöver delta i en sysselsättning för att ha rätt till försörjningsstöd. I så fall kommer en arbetsmarknadskonsulent att vara med vid nybesöket.

Vid nybesöket pratar ni om din ekonomiska och sociala situation, samt dina tankar kring vad du behöver göra för att kunna försörja dig själv i framtiden. De uppgifter som behövs i utredningen varierar beroende på viken situation du befinner dig i. Generellt kan man säga att en utredning om ekonomiskt bistånd består av minst två delar, dels en ekonomisk utredning, dels en utredning om du står till arbetsmarknadens förfogande eller inte.

Efter besöket:

När din ansökan är komplett kommer socialsekreteraren/handläggaren att ta ett beslut.

Om din ansökan beviljas kommer pengarna att utbetalas till ditt bankkonto, eller på annat sätt om ni till exempel har kommit överens om att vissa räkningar betalas direkt till det bolag som ska ha pengarna. Beslut gäller för en månad i taget. Du måste göra en ny ansökan för varje månad. Om du har blivit beviljad ekonomiskt bistånd kan du nästa gång söka vi vår e-tjänst: Återansökan ekonomiskt bistånd

Om du får ett avslag kan du överklaga beslutet inom tre veckor från den dag du får ditt beslut. I beslutet står hur du ska göra för att överklaga. Avslagsbeslut gäller endast en månad och därefter har du möjlighet att ansöka på nytt.

Vad gör jag om jag behöver hjälp med min försörjning en längre tid?

Beslut om försörjningsstöd gäller oftast för en månad i taget. Det innebär att du måste göra en ny ansökan för varje månad som du behöver hjälp med din försörjning. Detta kallas för återansökan. I samband med ditt nybesök får du mer information om vilka handlingar du behöver lämna in tillsammans med din återansökan. Din socialsekreterare kommer att fortsätta träffa dig regelbundet, för att följa upp din situation.

Var kan jag få råd och stöd gällande min ekonomi?

För frågor kring din ekonomi, som inte gäller ekonomiskt bistånd, kan du vända dig till budget- och skuldrådgivaren som nås via kommunens kontaktcenter.

Hur når jag min socialsekreterare/handläggare?

För att vi ska kunna ge så bra service som möjligt till de som behöver vår hjälp, har vi telefontid varje helgfri vardag klockan 08.30-09.30.

Du ringer kommunens kuontaktcenter på telefon 0512-310 00 och ber att få prata med din socialsekreterare/handläggare. Om du ska lämna in handlingar, kan du göra det i Kontaktcenter, Stora Torget Vara

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 19 sep kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?